fredag 12 december 2014

12 dec: Gör en kalender

Sista dagen att skicka brev och kort utomlands som hinner fram innan julafton!

Ett bra julklappstips är en kalender, dessutom bra till nära släktingar om det handlar om fotografier på familjen. Annars kan andra dekorativa bilder funka till andra vänner - eller busiga fotografier de inte visste om att du tagit - med viss god ton då förstås...


EN KALENDER FÖR NÄSTA ÅR

Julen 2008 gjorde jag en kalender med fotografier på barnen till mina föräldrar. Den såg ut SÅHÄR:



Jag har en tradition att göra en kalender med fotografier till min mamma och pappa på deras barnbarn dvs mina barn och 2008 blev det en extremt enkel variant. Först visar jag hålet med band igenom som fungerar som hänge och ihopknytare av kalenderbladen.



Här är själva datumen som är utskrivna från microsofts words funktion att göra kalendrar och sedan har jag klippt ut dem och monterat på ett mönstrat papper och satt dit ett klistermärke från Reprint i kanten.



Såhär ser en sida ut, ett halvt ark cardstock i 12x12 tum är det som grund och sedan foto och kalenderruta.


Hela högen med 12 blad.

Ja - det är som sagt inte så svårt men tar tid att göra. En snabbare variant är att låta fotoframkallningsbolag göra jobbet med tryckningen, fast de har ju mallar att gå efter så denna blir ju verkligen unik i sitt slag på mer än ett sätt...

-----------------------------------------------------------------------------

Varje dag i december är det ett pyssel, tips eller inspiration om den mysiga julen och decembers högtidligheter. Kom med och hälsa på här hos Floweret och få en dos vinter och mys.


0 kommentarer:

 
Google+