onsdag 20 augusti 2014

Blåbär - smaskiga recept med de nyttiga bären



Älskar blåbär

Det är blåbärstider hos oss i södra Lappland, rekordtidigt för att vara här då de första bären redan dök upp i slutet av juli och då gäller det att vara på alerten och göra goda saker med alla fina bär. Jag har mina gamla favoriter när det gäller att laga till bär och i en numera nerlagt goding av tidning nämligen "Leilas country Living" bjöd hon på ett recept om blåbärsdricka som jag gjort lite till och från beroende på blåbärstillgång. Så här sitter jag med den tidningen uppslagen på mitt skrivbord och har letat nya fina recept för blåbär...

Leilas blåbärsdricka (som jag gjort om lite)


Blåbärsdricka

1 1/2 liter färska blåbär
1 1/2 liter vatten
8 dl strösocker
citronsaft

Mosa blåbären och lägg dem i en liter vatten i en bunke täckt med plastfolie som får stå svalt i ett dygn. Sedan koka upp röran med resten av vattnet och skumma noga. Sila och tillsätt socker och citronsaft. Häll upp och späd vid servering ungefär 1 + 4.

För att få ny inspiration så har jag letat reda på en hel del nya och samlat dem i en blåbärsrecept round up!






Blåbärsgröt bjuds det på hos Att återvända hem

Knäckig blåbärspaj får du receptet på här Made by mary

Blåbärssmulpaj hittar du hos Smulpaj.se

Kardemummadrink med blåbär kan du göra med recept hos Sund.nu





och till sist en bubblare:
Svartvinbärssylt ja jag vet det är inte blåbär men typ blå i alla fall :) hittar du här: Svartvinbärssylt


Nyttiga bär

17% av Sveriges yta täcks av blåbärsris vilket gör det till en av våra allra vanligaste växter. Det är toppen för blåbär är ju nyttiga rackare som enligt forskning kan genom sin höga halt av antioxidanter av typen antocyaniner förbättra minnet, balansen och koordinationen.

Dessutom är blåbär liksom andra bär fulla av nyttigheter som kalcium och vitaminer.

Dvärgbandmask

Vi har fått in en parasit i landet som trivs i blåbär och som kan ge otrevliga följder i tarmarna ifall man får den i sitt system. Kollade upp fakta kring det hos krisinformation.se och myndigheterna verkar inte råda till panik kring spridningen av denna parasit. Följande går att läsa där vilket visar att om man är orolig så koka alla blåbär innan du äter:

"Risken att bli sjuk är ytterst liten och man behöver därför inte vara orolig. Att tvätta händerna innan man lagar mat och äter minskar dock risken för många olika slags smittor. Däremot vet vi inte hur stor effekt det har att skölja bären men det kan ha viss effekt. Kokar man dem dör alla eventuella parasiter, bakterier och virus."


0 kommentarer:

 
Google+