fredag 9 maj 2014

DIY: Förvaring av papperskassar



papperspåse som låda


Vika förvaringslåda av en papperskasse
Min favorit är att ta en väldigt enkel sak som jag har hemma och väldigt enkelt ge den ett nytt liv genom något snabbt och ja just det enkelt arbetssätt :) börjar se en röd tråd i denna fredags DIY eller hur...

Slöhängde på pinterest och såg en rätt söt bild av ett skafferi med en smart beige förvaring där ett gäng glada sugrör höll sig på plats i ordning och reda. Åh så vill jag ha det. Vad är det för något?
Döm av min förvåning när det var något så enkelt som en papperskasse som vikts ner två gånger och blivit en aks/låda.

Källan till idén om papperspåsarna
HÄR hittar du min källa till denna smarta idé. Tack/Thank´s  Aunt peaches för den fina idéen / for sharing such a great idea. Made my day. Really.

Ja men så smart - ja men så enkelt - varför har jag inte tänkt på det förut?



1. Vik ner pappkassen en tredjedel eller till hälften. Viker du hälften så blir asken högre, viker du tre gånger blir askens vägg stadigare och kortare.

Utåt eller inåt?
Jag vek utåt och kvinnan som jag hämtade idén ifrån vek inåt.
Har testat båda och hållbarheten är likadan men beroende på om jag vill se kassens tryck eller inte kan du ju välja ifall du viker utåt eller inåt. Viker du inåt syns inte heller vikningens kant nertill utan den kamoufleras juh och det är faktiskt snyggast. Ja så då rekommenderar jag att vika inåt men på bilden viker jag utåt, rörigt nejdå :)

Knyckla ihop som på bilden?
Det är enklare att vika kassen utan att slita hål i den genom att knövvla (dialekt för knyckla) ihop kassen under där du viker den utåt -  alltså knövvla ihop längre ner mot botten och när du viker över så slätar du till. Det ger ett mer knöggligt slututseende på lådan men inga riv- och slitskador uppstår.


Här har jag vikt en gång utåt. Kassen är alltså till hälften vänd utochin.



2. Vik en gång till ända ner till kassens botten.




3. Gör lådan mer prydlig genom att släta till och vika hörnen mer skarpa.



Lådan är förvånansvärt hållbar precis som pinterestkällan påpekade i sitt tips, hållbar och i en bra storlek. Åsså när den är välanvänd/smutsig så kan du slänga den i återvinningen utan dåligt samvete för det är ju ingen pryl du köpt och belastar sopberget med igen utan en återanvänd kasse som får återupplivas som en ny pappersprodukt igen...


Ekoreko och pyssel. Kan det bli bättre?
Jo om man har en kladdkaka också men det är en helt annan historia.

0 kommentarer:

 
Google+