fredag 10 januari 2014

Stöld eller inspiration?

 

Var går gränsen vid att inspireras eller att stjäla idéer?

 Det är min fundering idag.


Risk att göra någon annan ledsen
Du får massor av information och bilder serverade dagligen via dina skärmar och sparar en del som inspiration till senare men kanske glömmer att notera i filnamnet vem som tagit fotot eller ritat bilden. Då du tar fram bilden ett år senare i datorn så har du glömt var den kom ifrån och gör en liknande grej inspirerad från den. Du tar en bild av din grej och lägger ut på ditt flöde i instagram och plötsligt får du ett meddelande där någon blivit ledsen för du har härmat dennes grej och inte skrivit var du fått idén.

Så kan det ju bli och det är ju trist både för dig och den som känner sig kopierad.

Så skriv upp gärna i filens namn var du hittat bilden så vet du eller om du sparar mycket från samma ställe gör en egen mapp just för dessa bilder eller dokument.

Företag som knycker idéer
Det är ju trist att råka göra fel som privatperson men om du som företagare gör det eller om ett företag kopierar rakt av någon annans idé är det desto viktigare att vara noga med källa och att fråga om lov och höra ifall de vill ha kompensation för inspirationen.

När det kommer till stämplar och allra helst digitala stämplar är det bedrövligt hur mycket stöld som pågår här ute på internet. Jag vet inte hur många gånger jag anmält scannade stämplar som folk lägger upp på sina bloggar, flickr, pinterest osv där små företag blir av med en massa inkomst för att några - ibland ovetande - delar med sig olagligt och stjäl bilder utan att betala den som gjort jobbet.

Slöjddetaljer inspireras och glömmer ange källan
Nu senast var det en av de jag följer på instagram, Rimna,  som hade fått sina sydda alster kopierade av Slöjddetaljer som knyckt idén och lagt ut dem i en reklam för sina varor och inte ens en liten text stod om var de hittat inspirationen fanns med. Det är dålig research och dåligt uppdaterad policy hos slöjddetaljer som därmed gjort en stor blunder genom att att härma utan att ange källan.

Foto från Rimna.
 Slöjddetaljers foton till vänster och Rimnas till höger... vad säger ni likt eller inte?

Läs hennes inlägg här: Det här med inspiration...


Företag som tänker efter före
Många företag är däremot väldigt förståndiga när det kommer till att hantera copyright och god ton på internet och har lust att ha en god relation till sina kunder och samarbetspartners såsom tex Fru pärla 
som har en liten bild på sin sida där det står att de är en "designervänlig butik".

"Denna butik är stolt över att stötta designerns rättigheter. Vi varken lär ut, kopierar eller säljer instruktioner utan författarens tillstånd"

Se bild nedan.
skärmdump från www.fruparla.se


Make and create är ett föredömme
En annan butik som jag tycker är ett föredömme är Make and create som i sina pysselinspirationstexter alltid har med var den ursprungliga idén kom ifrån som sedan utvecklats och gjorts om.


ETSY kopior
Webbsidan Etsy där man kan löpa och sälja hantverk bland annat har jag hittat butiker som är rena kopiorna av andra butiker. Någon tycker att en annan person gör fina saker och gör kopior av alla varorna och säljer dem som sina egna utan att hänvisa till den buitk de fått inspirationen. Det har hänt med båda mina favoriter Syko som syr lapptäcken och annat fint (jag har inspirerats av henne med men skickat bilder till henne och fått ok att göra det) och de fina tryckta banden som Lilla Lotta gör.

Jag förstår inte hur man kan göra så. Det måste kännas hemskt att kopiera någon annan bara. Det övergår mitt förstånd.

Ett nytt glatt år

Så detta nya år ska vi så långt vi bara kan bli bättre på att ange källan till det vi inspireras av och se till att sprida en trevlig och glad stämning på nätet istället för att sprida kopior och lögner. Vi kan alla göra fel - privatpersoner som företag - men det är hur man gör för att lösa och ordna efteråt som visar vilka som har klass och vilka som inte förstår själva kärnan dvs upphovsrätt och trevligt uppförande.


Tillägg den 16/ 1: Jag har vid två tillfällen försökt att få svar från slöjddetaljer och har frågat dem om deras inställning till upphovsrätt men har inte fått något svar. Trodde att deras e-postfunktion felade men när jag ställde en annan fråga om deras produkter fick jag svar - så de vill bara inte svara på frågan huruvida de tycker det är okej att kopiera andras verk utan att hänvisa till inspirationskällan. Det är okej att göra fel men att varken vilja svara på frågor eller försöka förklara sig är inte acceptabelt. Trist och tråkigt Slöjddetaljer. Jag har idag skickat ett tredje brev och där lägger jag ner det, vill de inte svara så får det vara så, då lämnar jag som kund och önskar dem allt gott men inte på återseende.

0 kommentarer:

 
Google+