söndag 1 september 2013

Livet: Kemikalier i vardagen


 Kemikalieanvändningen ökar
På cirka 50 år har kemikalieproduktionen i världen ökat från mindre än 10 miljoner ton till över 400 miljoner ton per år. Antalet kemiska ämnen som förekommer i samhället är mycket stort. Företagens rapportering till EU:s kemikalie­myndighet, Echa, visar att över 100 000 kemiska ämnen används.
(Källa: Kemikalieinspektionen den 29/8 -13 http://www.kemi.se/Start/Kemikalier-i-vardagen/)

Det är klart det ökar, vi har blivit fler på jorden och vi gör fler saker men ändå från 10 til 400 miljoner ton VARJE ÅR. Det blir riktigt obehgligt att tänka på att jag bär hem rätt mycket kemikalier från affären och lägger i tvättmaskinen, på golven, i diskmaskinen och så vidare.

Antibakteriellt
Vi är livrädd för bakterier vad det verkar, vi gillar ordet antibakteriell så mycket att vi gör prylar som är antibakteriella.

Men antibakteriell behandling behövs oftast inte i dessa vardagsvaror. Det har visat sig att det till exempel ger ett bättre resultat att torka av köksbänken med vanligt rengöringsmedel och vatten och mekaniskt få bort smutsen än att ha en antibakteriellt behandlad bänkskiva.
(Källa: Kemikalieinspektionen den 29/8 -13 http://www.kemi.se)

Dessa produkter kallas biocida och betyder på latin livsdödare vilket jag känner är ett alldeles för läskigt begrepp att ha i samband med produkter i vardagen...

Antalet biocidprodukter är mycket stort, man uppskattar att det finns mer än 50 000 produkter på EU-marknaden. Det som är gemensamt för dem är att deras användningsätt och giftegenskaper kan ge risker för människors hälsa, för djur och miljö. Därför finns särskilda regler för marknadsföring och användning av vissa biocidprodukter i Sverige och EU. Det är viktigt att användarna har tillräcklig kunskap så att eventuella risker kan förebyggas.
(Källa: Kemikalieinspektionen den 29/8 -13 http://www.kemi.se)

Jösses. Att det finns de som vill ha sådana varor i sitt hem, men jag har säkert det utan att veta om det.



Kemikalier i barns vardag
Kameikalieinspektionen har en PDF-folder du kan ladda hem och läsa här:
http://www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksaker/Broschyrer/barnbroschyr_web.pdf 

Jag fortsätter att testa mig fram med olika hemmagjorda rengörinsmedel och det känns bra att kunna begränsa andelen kemikalier jag använder, ifall jag kan sluta köpa en till produkt är det en till blandning som inte behöver ut i våra vattendrag.

Här hittar du mina övriga inlägg som handlar om att leva lite mer ekologiskt.

0 kommentarer:

 
Google+