torsdag 29 april 2010

Bensinskatt

Jag är så fascinerad av att så många är hysteriska när det gäller bensinpriset.

Vi kör mycket bil idag, vi kör mycket bil idag ensamma i bilen. Vi kunde ta och fråga grannen om de ska åt samma håll och åka ihop. Men nej vi är så rädda för att vara i vägen, störa eller verka snåla. Bil kör man själv - och det ska banne mig inte kosta mer.

oj oj oj

Så arg blir jag över misshandel, orättvisor och övergrepp istället för ifall det kostar mig 400:- mer per år att köra till mataffären, återvinningen, kompisar, jobbet osv... det är väl bara att se vad som är viktigt. Är det viktigt att köra bil ja då får det kosta. Är det viktigare med något annat får vi väl dra ner på bilåkandet. För det kan vi. Inte till jobbet eller att köpa stora tunga grejor men hur ofta skjutsar vi barnen bara för vi har bråttom eller tar bilen för att köpa en mjölk för att vi har bråttom?

Vi i glesbygd har inte bra kollektivtrafik men vi har billig parkering (oftast gratis), vi har lägre försäkring på bilen, vi har oftast vänner som kan mecka om vi inte kan själva, vi har långa sträckor utan rödljus som ger en jämnare köring och därmed mindre förbrukning av bensin osv... vi har färre grannar som köper nya bilar som vi måste tävla med och köpa nytt dyrt ;)

Alltså. Höjt bensinpris behöver inte vara dödstöten för glesbygden. Det är förmodligen en hel del andra faktorer som istället mer effektivt tar död på landsbygd och glesbygd för köra bil det lär vi aldrig sluta göra oavsett pris.

Kan säga att när jag bodde i kranskommun till Stockholm körde jag mycket mera bil fastän bussen stannade varje kvart utanför huset. Det var 2 olika dagis, stormarknader, utflykter och jobb på olika ställen.

Åsså om man kollar så har de rödgröna förslag på hur man ska kunna kompensera de som inte har annat val än att köra bil till jobbet och sköta livet så. Men minns vi har alltid ett val - oavsett om det känns som om vi inte har det...

0 kommentarer:

 
Google+